Dokładnie 25 lat temu – 7 kwietnia 1995 roku o godz. 12.35 – na trasę I linii metra wyruszyły pierwsze pociągi pasażerskie. Tak rozpoczęła się nowa era w warszawskiej komunikacji miejskiej. Dziś z podziemnej kolei korzysta ponad 240 milionów pasażerów rocznie.
Otwarcie I linii metra – po 13 latach budowy – miało miejsce na stacji Wilanowska. Mieszkańcy, którzy tłumnie przyszli na otwarcie, mieli do dyspozycji 11-kilometrowy odcinek z Kabat do Politechniki. Trasę obsługiwały trzywagonowe składy rosyjskie, zajmujące połowę peronu. Przejazd w pierwszych dniach był bezpłatny, a następnie kasowało się bilety w dziurkaczach.
– 25 lat temu pociągi metra po raz pierwszy wyruszyły na swoją trasę. Wiele się od tamtej chwili zmieniło – stolica wygląda dziś inaczej, jest nowocześniejsza, także dzięki podziemnej komunikacji. Dziękuję wszystkim, którzy projektowali, budowali i przyczynili się do sprawnego funkcjonowania kolejnych odcinków podziemnej kolei. Dziękuję także pracownikom i współpracownikom spółki Metro Warszawskie za wytrwałą służbę na rzecz miasta i mieszkańców – mów Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Przez pierwsze trzy lata warszawskie metro kursowało na trasie od stacji Kabaty do stacji Politechnika. W kolejnych latach I linia stopniowo się wydłużała, w miarę skromnych możliwości finansowych. Odcinek do stacji Centrum został udostępniony mieszkańcom w 1998 r., a w 2001 r. pasażerowie dojechali do stacji Ratusz, a w 2003 r. do Dworca Gdańskiego. Uznana za jedną z najładniejszych oraz najbardziej funkcjonalnych w Europie i na świecie stacja Plac Wilsona została otwarta 8 kwietnia 2005 r. Na Marymont pasażerowie dotarli ponad półtora roku później, w grudniu 2006 r. W 2008 r. linia połączyła Ursynów z Bielanami – w kwietniu pociągi podziemnej kolei dojechały do przystanku Słodowiec. Całą I linią, od Kabat do węzła komunikacyjnego na Młocinach, pasażerowie mogą jeździć od 25 października 2008 roku.
W normalny dzień roboczy, w ciągu roku, z pierwszej linii metra korzysta ponad 550 tys. osób. Rosnącą popularnością cieszy się również II linia, która przewozi około 215 tys. pasażerów. Jej pierwszy fragment, między Rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim, czyli odcinek centralny,
został otwarty 8 marca 2015 roku. Od tego czasu druga linia wydłużyła się o kolejne trzy stacje na Targówku,
oddane dla ruchu pasażerskiego we wrześniu 2019 roku oraz o trzy na Woli, z których warszawiacy
mogą korzystać od kilku dni.
Trwa rozbudowa II linii o dalsze trzy odcinki – na Bródnie, na styku Woli i Bemowa, a także w kierunku Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. Cała II linia ma być gotowa do końca 2023 r. Wówczas sieć metra w Warszawie będzie miała 46 km i 42 stacje, z których codziennie będzie mógł korzystać nawet milion pasażerów.
Kolejnym krokiem w rozwoju metra w Warszawie będzie budowa III linii. Trwa
opracowywanie studium technicznego dla pierwszego etapu tej inwestycji, tj. fragmentu na Pradze-Południe. Równolegle
toczą się prace koncepcyjne i projektowe dla dobudowania dwóch brakujących stacji na trasie I linii metra – stacji Muranów i stacji Plac Konstytucji.